החוויה האנושית לסוגיה

ציפור החירות - בעקבות משנתו של דון חואן

לדברי דון חואן, האני הרגיל הוא רק בועה זעירה של מודעות בתוך ים אינסופי של אנרגיה אוניברסלית. כבני אדם יש לנו סיכוי להיפתח לעולמות נוספים, חדשים, בל ישוערו. אנו מסוגלים להתעלות על דפוסי השגרה, לבוא במגע עם עוצמה גדולה ולזכות במתת של חיים נצחיים. אך האני הרגיל יעשה הכל שלא להפקיר את עצמו. הוא נאחז בגבולותיו בעקשנות איומה וממאן להרפות. זו הסיבה העיקרית שנתיב זה כה קשה. זו מלחמה כפויה שעל מנת לנצח בה יש צורך בזהירות וחכמה עצומה. במיוחד, מכיוון שזו מלחמה נגד עצמך. אך כל נצחון, ואפילו הוא חלקי, מרחיב לפתע את גבולות התפיסה ופוער חרך-הצצה ליקום אינסופי. 171 עמ'

84

אחד עם הכל - סטניסלב גרוף והמשחק הקוסמי

הפעם הראשונה שבה גרופ נטל את סם ההזיה כמתנדב במחלקה הפסיכאטרית שבה עבד, עשתה עליו רושם כביר ושינתה את מסלול חייו והקריירה המקצועית שלו. היא הפכה אותו מפסיכולוג רגיל... ל'פסיכונאוט' – 'אסטרונאוט של החלל הפנימי' או בפשטות, מיסטיקן! אחרי החוויה המהממת הזאת, כבר לא הייתה שום דרך חזרה לתמימות הראשונית. לדידו, נפתרה התעלומה שטרדה אותו. השיטה הפסיכואנליטית לא מצליחה לרפא כהלכה את חולי הנפש מסיבה פשוטה, שכבר חשבנו עליה – היא לא באמת מבינה את... נפש האדם! רחוק מזה! גרוף מזכיר לנו איך התחוללה המהפכה בחייו בפתיחתו של כל ספר שכתב: "ההתנסות הראשונה שלי בל.ס.ד, שאני עומד לספר עליה, היתה ללא ספק החוויה החשובה והמשפיעה ביותר בחיי. למרות שזה נמשך רק כמה שעות – והחלק המשמעותי ביותר שלה רק כעשר דקות – היא שלחה אותי במסלול מקצועי שונה לחלוטין מזה שלמדתי והוכשרתי אליו. היא סימנה לי מסלול חדש, שאני עוקב אחריו בתשוקה רבה ובנחישות עד עצם היום הזה. היא גם עוררה אצלי תהליך של שינוי אישי עמוק והתעוררות רוחנית. היום, כמעט חמישים שנה לאחר מכן, אני מסתכל על החוויה הזאת כעל חניכה הדומה לזו שהוצעה למשתתפים בטקס מיסטריה עתיק." 347 עמ'

98

הפסיכונאוט הגדול מכולם - טרנס מק'נה והתחייה הארכאית של העידן הפסיכודלי

טרס מק'נה (1946-2000) מהפכן חברתי ואנרכיסט מזן חדש, קיצוני בהרבה מכל קודמיו, שחמק מתחת לעינו הפקוחה של 'האח הגדול' – המדינה, רק מכיוון שהיה כה חריג עד שנחשב לשוטה קדוש, בלתי מסוכן, שאין צורך לרדוף אותו. אך קולו האמיץ ויוצא הדופן של טרנס מק'נה לא נדם עם מותו. בדיוק להיפך, הוא הולך ומתחזק לאורך השנים בסיוע כמה ספרים שכתב ומאות הרצאות מרתקות, מעוררות מחשבה והשראה, שהותיר ברשת האינטרנט במגוון מפתיע של נושאים. מדובר בחוקר תודעה, מיסטיקן, פילוסוף, משורר מטאפיסי, אנתרופולוג, מומחה לדת השוואתית, מתבודד, מבקר תרבות, שאמן, אלכימאי ופסיכונאוט פסיכודלי, שבדרכו ההזויה והמלומדת רצה להעניק לנו מתנה גדולה – חידוש הקשר עם המסורת השאמנית, היקום והמימד הנסתר והאינסופי של נפשנו. 261 עמ'

86

החוויה המיסטית - החיפוש הנצחי של האדם אחר האקסטזה

כל אחד מאיתנו הוא, כביטויו של קאנט, 'אזרח בשני עולמות' – העולם הרגיל של האישיות הרגילה, שהוא הבנייה שכלית של המין האנושי כולו, ועולם המסתורין, המפגיש אותנו עם העצמי שלנו, הממדים הסמויים של המציאות והממשות המוחלטת שמעבר לכל. כאן, השכל מאותגר עד הקצה כדי לפנות מקום לחוויה הבלתי אמצעית. שני העולמות האלו אינם נמצאים סתם כך במקביל האחד לשני אלא מהולים זה בזה ומזדווגים זה עם זה ללא הרף – הכל על פי דרגת הבשלות והעומק הרוחני של האדם הנחשף אליהם. לאמור, מה שמוזר לאחד, הוא פשוט ומובן מאליו לשני. מה שמהווה חלל פנוי לאחד, הוא מלאות מופלאה לשני. מה שמייסר את האחד, משחרר את השני, וכיוצא. לאורך כל ההיסטוריה בני אדם סיפרו על חוויות שונות שפקדו אותם כאשר שני הממדים האלו, המוכר והנומינוזי, נפגשו. הם כינו זאת התגלות, חוויה מיסטית, אקסטזה או התעלות. בדרך כלל, הם פירשו אותן בהיקשר דתי. 228 עמ'

84

החוויה הפגאנית - הסגידה לטבע בעידן החדש

התנועה אל הפגאניות באה כחזרה בתשובה... אל הטבע, הרוחניות והנשיות; כל אותם היבטים בתרבות שלנו, שטיפחה בצורה מוגזמת וחד צדדית את המדע, הכנסיה, החוק היבש והתחרות האלימה. התוצאה הייתה דיכוי של יסודות חיוניים בנפשנו, הן בחיי הפרט והן בחיי הקהילה. אחד מסמי המרפא שמצאנו למחלת הניכור העכשווית היא החזרה אל הפגאניות. אנו רוצים לקדש את חיינו ותוך כדי כך לעורר מחדש את התאוה לחיים. אנו רוצים לחזור אל הטבע ואל קדושת ההוויה. אנו רוצים לעגן את עצמנו בגוף ובעוד רוחנו נוסקת לשמיים להתמזג עם אמא אדמה. אנו חשים שרק כך, שלמים בגופניות שלנו, נוכל להפוך להיות אנשים באמת רוחניים. ואולי, יותר מכל, אנו רוצים לחזור אל האהבה. 231 עמ'

84

החוויה השאמנית

הגישה השאמנית מיסטית לטבע היא שונה בעליל מזו המדעית. היא אינה מודרכת על ידי חקירה בדרך של ניסוי ותעייה אלא בהתגלות והתקדשות. בדרך כלל, השאמן הוא נבחר מילדות על ידי הרוחות ומודרך על ידיהן. הוא רגיש מילדים אחרים לנוכחות של המימד העל חושי בחיינו. מדובר ביעוד או 'תפקיד', שתכופות הוא כפוי טובה, התובע מן האדם מסירות נפש, משמעת עליונה, ולא פעם, הקרבה עצמית. אך אין די בכך שהאדם הוא 'הנבחר'. כדי להתמודד עם מציאות נסתרת, שונה בעליל מזו הפיסית, נחוצה הכשרה ממושכת, המועברת במסורת ממורה לתלמיד. היכולת לנוע בחופשיות בין העולמות באה רק לאחר שנים רבות של לימוד וצמיחה אישית. מזווית אחרת, כולנו שאמנים מלידה שהרי כולנו היינו פעם ילדי פלא – היינו פתוחים וקשובים לפלא של המציאות הזו, שדבר בה אינו מובן מאליו. 202 עמ'

84

החוויה השבטית - שבטיות בעולם המודרני

מסתבר, שיש לנו הרבה מה ללמוד מן ה"פרימיטיבים". תחילה, יחס אחר לטבע, הרבה יותר מתחשב ולא הרסני. לא מדובר בהרמוניה אבל בהחלט מדובר במערכת יחסים שהיא הרבה יותר מתחשבת ואחראית כלפי שאר צורות החיים, הרבה פחות הרסנית וחמדנית מזו שלנו. הם יודעים המון על צמחי מרפא, שאנו שכחנו או שהחברה שלנו לא גילתה. הם יודעים הרבה על חיי קהילה משותפים וחשים פחות בדידות וניכור מאיתנו. לבסוף, דומה שהם חשים אינטימיות גדולה מזו שלנו עם העולם סביבם וזה מתבטא בחיבור הרוחני שלהם לעולם הטבע ולמציאות שמעבר. וכך, בין אם מדובר בידע עתיק שאבד, בקשר רוחני אינטימי עם הטבע והחיים, חיי קהילה עשירים והרמוניים יותר או כמה עצות טובות להורות נאורה, אנו מקווים למצוא אצלם משהו שדומה שאבדנו. 198 עמ'

84